Följ Power Circle AB

event

Blogg: Power Circle Summit 2017 – en tillbakablick

Blogginlägg   •   Maj 15, 2017 14:29 CEST

Hållbarhet, möjligheter, innovation och samverkan - det var ord som stack ut när deltagarna på Power Circle Summit 2017 summerade sina intryck från dagen.

BLOGG: Laddgata, ett naturligt inslag i framtidens stad?

Blogginlägg   •   Maj 12, 2017 14:55 CEST

Syftet med laddgator är att skapa möjlighet för boende att ladda där de normalt har bilen parkerad över natten – på gatan utanför huset. Sverige har länge legat efter andra länder med implementeringen av laddgator i storstäderna, men nu börjar det hända. I Stockholm etableras nu ett stort antal laddgator.

Jag ska elektrifiera hela världen lilla mamma, del 4 av 4

Blogginlägg   •   Apr 20, 2017 10:13 CEST

I tidigare delar av denna bloggserie har jag skrivit om transportfordon som elektrifieras. Denna gång ska jag skriva om prylarna i våra hem som batterifieras som gör att vi slipper alla sladdar.

Jag ska elektrifiera hela världen lilla mamma, del 3 av 4

Blogginlägg   •   Apr 13, 2017 08:19 CEST

​I denna bloggserie om elektrifiering av transportsektorn har jag i tidigare delar skrivit om den marina sektorn samt flygsektorn. Men låt oss nu återgå till våra vägar igen. Tyngre fordon har enligt många ansetts vara omöjligt att elektrifiera. Men även här är potentialen stor.

Jag ska elektrifiera hela världen lilla mamma, del 2 av 4

Blogginlägg   •   Apr 07, 2017 08:19 CEST

I del ett av denna artikelserie skrev jag om elektrifiering inom den marina världen. Denna gång tittar vi istället upp på det som sker i luften när flygsektorn utvecklas och elektrifieras.

Jag ska elektrifiera hela världen lilla mamma, del 1 av 4

Blogginlägg   •   Mar 30, 2017 10:21 CEST

​I början av året passerade vi två miljoner sålda laddbara bilar i världen och i februari passerade vi 30 000 laddbara bilar i Sverige. Utvecklingen går så snabbt att de stora analys-bolagen gång på gång har fått revidera sina prognoser. Men det är inte bara våra bilar som elektrifieras och om just detta kommer denna bloggserie i fyra delar handla om.

Blogg: Tänk om det går ännu fortare?

Blogginlägg   •   Feb 23, 2017 08:37 CET

Det är svårt att göra framtidsprognoser och de flesta underskattar konstant utvecklingen av ny energiteknik. Tänk om elbilarna följer samma mönster. Tänk om det går ännu fortare än vi kan tro?

Blogg: En vecka med elbilen BMW i3 (del 4)

Blogginlägg   •   Sep 30, 2016 15:29 CEST

Följ vår nyanställda energiexpert som provkör elbil här på bloggen! Sista delen av fyra, i vilken hon spanar på vad som behövs för att elbilsrevolutionen ska komma igång på riktigt.

Blogg: En vecka med elbilen BMW i3 (del3)

Blogginlägg   •   Sep 29, 2016 15:53 CEST

Följ vår nyanställda energiexpert som provkör elbil här på bloggen! Del tre av fyra, i vilken hon inte får räckviddsångest samt frälser sin pappa.

Blogg: En vecka med elbilen BMW i3 (del 2)

Blogginlägg   •   Sep 28, 2016 17:39 CEST

Vår nyanställda energiexpert ska provköra elbil i en vecka. Följ hennes resa här på bloggen! Del två av fyra, i vilken hon inser att det inte är raketforskning precis att lära sig ladda bilen, samt är ute och finåker elbil med familjen

Blogg: en vecka med elbilen BMW i3 - dag 1

Blogginlägg   •   Sep 27, 2016 11:35 CEST

När vi fick chansen att låna en elbil till en elbilsturné under europeiska trafikantveckan uppstod en möjlighet till synergieffekter genom att låta en elbilsnosvis ge ett med ett nybörjarperspektiv på elbilskörandet. Följ vår nyanställda energiexpert som ska köra BMW i3 i en vecka här på bloggen! (del 1av 4)

Blogg: Hjälp en elbilist på semestern!

Blogginlägg   •   Jun 22, 2016 09:00 CEST

Sommaren och semestern närmar sig snabbt. Innan du går på semester uppmanar vi dig att säkerställa att era publika laddstationer finns inlagda på Laddinfra.se, Sveriges nationella databas för laddinfrastruktur. Kanske har ni uppgraderat gamla laddstationer, eller byggt nya med stöd från Klimatklivet?

Blogg: Den ultimata e-mobilityguiden i Almedalen

Blogginlägg   •   Jun 21, 2016 08:00 CEST

Almedalen är det perfekta forumet för företag som vill pitcha sina idéer och organisationer som arbetar med påverkansfrågor. Här samlas beslutsfattare, politiker, näringsliv och privatpersoner för att lyssna till samtal och diskussioner i främst politiska frågor. Självklart finns Power Circle på plats även i år för att belysa våra aktuella frågor i olika forum.

Blogg: Energiseminarium du inte får missa i Almedalen

Blogginlägg   •   Jun 17, 2016 14:51 CEST

Almedalsveckan närmar sig snabbt och går i år av stapeln den 3-10 juli. Hittills är över 3 700 aktiviteter registrerade i det officiella kalendariet. Inom ämnesområdet energi arrangeras ca 130 aktiviteter.

Blogg: Bonus-malus för nya lätta fordon

Blogginlägg   •   Apr 29, 2016 11:08 CEST

​Idag presenterades den statliga utredningen "Ett bonus-malus-system för lätta fordon" (​SOU 2016:33). Utredaren Petter Classon fick uppdraget den 28 maj förra året, och har nu avlagt rapport till Regeringen. Här kommer vår sammanfattning.

Blogg: 44 nya elfordon och 1650 nya laddpunkter!

Blogginlägg   •   Mar 01, 2016 10:13 CET

Inga laddstationer, små, plastiga och dyra bilar, kort räckvidd… ja, elbilsfördomarna genom åren har varit många. Men nu finns det inte längre något att skylla på. Jag har tagit en titt på kommande laddbara bilar och på den planerade utbyggnaden av laddinfrastruktur. Dags att byta till elbil innan det är för sent!

Blogg: Rocky Mountain Institute recenserar batterier som energilager

Blogginlägg   •   Okt 15, 2015 10:40 CEST

Forskningsinstitutet och tankesmedjan Rocky Mountain Institute (RMI) släppte förra veckan en studie om ekonomin i batterier som energilager. Deras två viktigaste slutsatser var att distribuerade batterier på hushållsnivå ”innanför elmätaren” bäst kan bidra till elsystemet och att flera nyttor bör kombineras för att batteriet ska bli så kostnadseffektivt som möjligt.

Blogg: Stort intresse för laddinfra.se - Sveriges nationella databas för laddinfrastruktur

Blogginlägg   •   Sep 28, 2015 15:28 CEST

Sveriges nationella databas för laddinfrastruktur firar 1 år. Som hos de flesta nyblivna ettåringar går utvecklingen fort framåt. Det är med stor gläde som jag konstaterar att fler och fler ägare av laddinfrastruktur känner till den nationella databasen och dess viktiga syfte. Det registreras nya laddstationer i hög takt!

Blogg: SUV-Pluginhybriden är det nya svarta

Blogginlägg   •   Sep 24, 2015 10:16 CEST

​Igår läste ni blogginlägget om de rena elbilar som presenterades på motormässan i Frankfurt. Ett fåtal nyheter, men ändå ett steg i rätt riktning. Idag får ni istället läsa om vad som dominerade IAA i år, nämligen pluginhybriderna.

Blogg: Tror bilindustrin på elbilar?

Blogginlägg   •   Sep 23, 2015 10:11 CEST

​Jag är precis hemkommen från motormässan i Frankfurt. Men innan jag besökte motormässan fick jag, och resten av gruppen, möjligheten att besöka Opels fabrik strax utanför Frankfurt, där jag fick diskutera elfordonens framtid i bilbranschen.