Följ Power Circle

event

Blogg: Power Circle Summit - där etablerad bransch möter digitala uppstickare

Blogginlägg   •   Apr 27, 2018 10:51 CEST

Det som skiljer ut Power Circle Summit från andra energikonferenser är kanske ändå mötet mellan digitala uppstickare och den traditionella branschen. Stora, etablerade företag står på samma scen som innovativa entreprenörer. Därför hade i år tre nya företag på energimarknaden valts ut till att inleda med att berätta om sin affärsmodell.

Blogg: Vårens nyheter i energipolitiken

Blogginlägg   •   Apr 19, 2018 09:04 CEST

I kölvattnet av Energikommissionen rådde i höstas en tid av stiltje i Energisverige, men den senaste tiden har det hänt flera spännande saker som är värda en kommentar, bland annat ändringar i ellagen som möjliggör för pilotområden för nättariffer.

Blogg: Omstörtande idéer från rEVolution 2018

Blogginlägg   •   Mar 22, 2018 07:30 CET

Här delar vi med oss av några de mest tänkvärda idéerna från rEVolution 2018 med talare såsom Tony Seba (​RethinkX), Christina Bu (​Norsk Elbilsförening), Colin McKerracher (​Bloomberg New ​Energy Finance), Jack Cheng (​NIO), modererat av Monica Araya (EV Advocate och TED-speaker) och Zachary Shahan (Cleante​chnica). Hänger du med i utvecklingen eller är det din affär som riskerar disruption?

Vi laddar för 2018 års elbilar!

Blogginlägg   •   Feb 02, 2018 08:30 CET

Nytt år, nya möjligheter brukar det ju låta. Det gäller även för bilmarknaden. 2017 var något av ett mellanår för de rena elbilarna, men 2018 ser desto bättre ut. Världens laddbara bilar ökar i hög takt och detta år kan bli året då vi får se hockeyklubba-effekten. En anledning till detta är alla de nya elbilar som 2018 har att bjuda på. Här får ni en förhandstitt.

BLOGG: Kobolt, batterier och lidande i Kongo

Blogginlägg   •   Jan 26, 2018 13:15 CET

En av många tillgängliga lösningar för att minska utsläppen från transportsektorn är elektrifiering, som förutom minskade koldioxidutsläpp även minskar emissioner av ljud och partiklar, ökar energieffektivitet och minskar beroendet av olja som vi vet har mänskligt lidande och miljöförstöring som paradgrenar. Är elbilen helt fri från liknande problem som avgasbilar och dess bränsle har? Nej!

Blogg: Lokala energisystem - tillgång eller utmaning för nätet?

Blogginlägg   •   Dec 07, 2017 16:00 CET

​En rapport från det sista seminariet i en serie av fem som Power Circle ordat på temat nya nättekniker och smarta energisystem gick av stapeln i måndags i Ystad, tillsammans med E.ON. Dagens ämne var "Lokala Energiystem - tillgång eller utmaning för elnätet"? och inkluderade ett studiebesök i Simris.

Blogg: Fullsatt seminarium om elnätets roll i framtidens smarta energisystem

Blogginlägg   •   Nov 27, 2017 14:45 CET

Vad är elnätets roll i framtidens smarta energisystem? Det var temat på ett fullsatt seminarium som Power Circle organiserade tillsammans med Vattenfall och Energiföretagen Sverige förra veckan.

Blogg: Höstens aktiviteter kring elnät och smarta energisystem

Blogginlägg   •   Okt 31, 2017 11:53 CET

Vad är elnätets roll i framtidens energisystem? Vad är egentligen ”smarta elnät”? Eller borde vi prata om smarta energisystem i stället? Och vad har lokala energisystem och mikronät för roll? Power Circle arrangerar under hösten och vintern två seminarier på temat elnät och energisystem.

Blogg: Marknadsandel för laddbara bilar - 0,75%, 4,5% eller 75%?

Blogginlägg   •   Okt 19, 2017 10:00 CEST

Laddbara bilar utgör idag ca 0,75 % av det totala antalet bilar i Sverige. Alltså under en ynka procent. Sett till nybilsförsäljningen har laddbara bilar faktiskt 4,5 % marknadsandel, men inte heller det imponerar väl? Tittar man istället på enskilda modeller framträder en långt mer intressant bild.

Blogg: Jaguar I-PACE, intressant nykomling i elbilsfamiljen

Blogginlägg   •   Jul 03, 2017 08:00 CEST

Allt fler biltillverkare satsar på elbilar men det kom trots allt som en stor överraskning då Jaguar i november 2016 lanserade konceptbilen I-PACE. Det handlade om en ren elbil med imponerande data.

Power Circle i Almedalen

Blogginlägg   •   Jun 28, 2017 09:33 CEST

Nästa vecka samlas beslutsfattare, politiker, näringsliv och privatpersoner i Almedalen för att lyssna till samtal och diskussioner i politiska frågor. Självklart finns Power Circle på plats även i år för att belysa våra aktuella frågor med bland annat ett eget och två samarrangerade seminarier.

Blogg: Power Circles guide till energibranschens framtidsfrågor i Almedalen

Blogginlägg   •   Jun 20, 2017 09:16 CEST

Vi har samlat ett antal seminarium kring ämnen som rör elektrifiering, smarta nät, batterilager och andra framtidsfrågor för energibranschen. Energiseminarier står som spön i backen i Almedalen, så vi kan tyvärr inte erbjuda en fullständig förteckning, utan ett urval som vi tycker det är värt att hålla ögonen på för den som är på plats i Visby.

Blogg: Den ultimata e-mobilityguiden i Almedalen 2017

Blogginlägg   •   Jun 19, 2017 12:31 CEST

Almedalen är det perfekta forumet för företag som vill pitcha sina idéer och organisationer som arbetar med påverkansfrågor. Här samlas beslutsfattare, politiker, näringsliv och privatpersoner för att lyssna till samtal och diskussioner i främst politiska frågor. Självklart finns Power Circle på plats även i år för att belysa våra aktuella frågor i olika forum.

​Smarta Elnät – hur går vi från vision till verkstad?

Blogginlägg   •   Jun 08, 2017 11:34 CEST

Framtidens elnät är smart - men vad betyder det i praktiken? Hur kan nätbolagen tänka strategiskt kring smarta tekniklösningar i sin egen organisation? För att svara på dessa frågor höll Power Circle tillsammans med Jämtkraft och Forum för Smarta Elnät ett seminarium på temat under förra veckan.

Blogg: Power Circle Summit 2017 – en tillbakablick

Blogginlägg   •   Maj 15, 2017 14:29 CEST

Hållbarhet, möjligheter, innovation och samverkan - det var ord som stack ut när deltagarna på Power Circle Summit 2017 summerade sina intryck från dagen.

BLOGG: Laddgata, ett naturligt inslag i framtidens stad?

Blogginlägg   •   Maj 12, 2017 14:55 CEST

Syftet med laddgator är att skapa möjlighet för boende att ladda där de normalt har bilen parkerad över natten – på gatan utanför huset. Sverige har länge legat efter andra länder med implementeringen av laddgator i storstäderna, men nu börjar det hända. I Stockholm etableras nu ett stort antal laddgator.

Jag ska elektrifiera hela världen lilla mamma, del 4 av 4

Blogginlägg   •   Apr 20, 2017 10:13 CEST

I tidigare delar av denna bloggserie har jag skrivit om transportfordon som elektrifieras. Denna gång ska jag skriva om prylarna i våra hem som batterifieras som gör att vi slipper alla sladdar.

Jag ska elektrifiera hela världen lilla mamma, del 3 av 4

Blogginlägg   •   Apr 13, 2017 08:19 CEST

​I denna bloggserie om elektrifiering av transportsektorn har jag i tidigare delar skrivit om den marina sektorn samt flygsektorn. Men låt oss nu återgå till våra vägar igen. Tyngre fordon har enligt många ansetts vara omöjligt att elektrifiera. Men även här är potentialen stor.

Jag ska elektrifiera hela världen lilla mamma, del 2 av 4

Blogginlägg   •   Apr 07, 2017 08:19 CEST

I del ett av denna artikelserie skrev jag om elektrifiering inom den marina världen. Denna gång tittar vi istället upp på det som sker i luften när flygsektorn utvecklas och elektrifieras.

Jag ska elektrifiera hela världen lilla mamma, del 1 av 4

Blogginlägg   •   Mar 30, 2017 10:21 CEST

​I början av året passerade vi två miljoner sålda laddbara bilar i världen och i februari passerade vi 30 000 laddbara bilar i Sverige. Utvecklingen går så snabbt att de stora analys-bolagen gång på gång har fått revidera sina prognoser. Men det är inte bara våra bilar som elektrifieras och om just detta kommer denna bloggserie i fyra delar handla om.