Följ Power Circle

blogg

event

Senaste nytt

Framtidens elsystem - fullt med nyheter från forskning och bransch

Pressmeddelanden   •   Nov 09, 2018 09:39 CET

I november får elkraftbransch och forskare en ny mötesplats när konferensen Framtidens elsystem arrangeras för första gången. Batterier, elbilar, lokala energisystem och andra flexibilitetsresurser är aktuella utvecklingsområden för det förnybara energisystemet. Det blir allt viktigare med nya samarbeten och förståelse för användaren så att goda idéer och ny teknik kan omsättas i praktiken.

Blogg: tre bra höstevent i el-Sverige

Blogginlägg   •   Okt 23, 2018 10:08 CEST

Hösten är både hatad och älskad. Oavsett vad du tycker om vardag, rutiner, svalare temperaturer, högre uppvärmningskostnad, påfyllnad i vattenmagasinen, färre soltimmar och bra vindkraftsproduktion har du tre spännande event att se fram emot tillsammans med Power Circle under hösten.

Elbilen är en viktig komponent för en hållbar omställning

Nyheter   •   Okt 11, 2018 13:50 CEST

Elbilar är kritiska för att vi ska nå våra nationella och globala klimatmål. Elbilen bidrar dessutom till bättre luftkvalitet och minskat buller i våra städer. Dessutom kommer elbilsflottans batterier i framtiden att kunna jämna ut eller kanske sänka elpriset, öka utnyttjandet i elnäten och fasa in sol- och vindkraft i elsystemet. Argumenten på SvD debatt håller inte, varför replik krävs.

Johanna Lakso blir ny VD på Power Circle

Pressmeddelanden   •   Okt 11, 2018 07:53 CEST

​Styrelsen i Power Circle AB har utsett Johanna Lakso till ny VD att efterträda Olle Johansson vid årsskiftet. Johanna är civilingenjör i teknisk fysik med tidigare erfarenhet från Svenska kraftnät, Energimyndigheten och Naturskyddsföreningen.

Exjobb hos Power Circle och Chalmers om batterier i elnätet

Nyheter   •   Okt 08, 2018 12:16 CEST

Ett examensarbete med titeln Batterier vs Kabel har utförts i samarbete med Power Circle och Institutionen för Elektroteknik på Chalmers. Syftet med exjobbet var att undersöka vilka möjligheter batterilager kan ha att ersätta eller skjuta upp investeringar i traditionella elnätskomponenter.

Dominans för eldrift på vissa bilmodeller

Pressmeddelanden   •   Okt 04, 2018 14:20 CEST

Under september ökade antalet laddbara bilar i Sverige med 2 053 stycken till ett totalt bestånd på 62 309 stycken. Den publika laddinfrastrukturen ökade med 5 procent jämfört med föregående månad. En närmare analys visar att eldrift blivit väldigt dominerande inom vissa modellsegment.

Möt våra partners: Solelia Greentech

Nyheter   •   Okt 01, 2018 09:33 CEST

I dag är det möjligt att matcha effekten från solelsproducenter med elbilsflottans laddbehov. Så här arbetar Solelia Greentech för att implementera storskaliga laddlösningar som fungerar såväl i Sverige som i Europa.

Framtidens elsystem – nu sprids kunskap från forskning och pilotprojekt

Pressmeddelanden   •   Sep 12, 2018 13:12 CEST

Energimyndigheten har gett Power Circle i uppdrag att stärka forsknings- och innovationsprogrammet SamspEL. Den 15 november samlar initiativet bransch och akademi för den första upplagan av konferensen Framtidens elsystem. Under hösten 2018 lanseras också en interaktiv kunskapsportal som samlar omvärldsbevakning, aktuell forskning, innovation och högaktuella pilotprojekt på elsystemområdet.

Sverige passerat 60 000 laddbara bilar

Pressmeddelanden   •   Sep 06, 2018 10:31 CEST

Två månader har gått sedan bonus-malus infördes, något som gett stort avtryck. I juli noterades rekordökning för laddbara bilar, och nya siffror från Power Circle visar att augusti var lika bra. Under augusti tillkom 2 170 laddbara bilar. Samtidigt reviderar Power Circle sin prognos för helåret 2018 till följd av biltillverkarnas problem att möta efterfrågan på laddbara bilar.

Inställning till omställning? – hur partierna ser på elfordon och laddteknik i valrörelsen 2018

Nyheter   •   Sep 04, 2018 11:04 CEST

Power Circle har gjort en genomgång av partiernas framträdanden i valrörelsen med koppling till e-mobilitet. Partierna är överraskande överens när det gäller vissa aspekter av omställningen från fossila fordon och bränslen till eldrift och nollutsläppsteknik. Samtidigt är det slående hur överrumplad politiken är av elektrifieringsfrågan.

Rekordmånad: 2 171 fler laddbara bilar i Sverige

Pressmeddelanden   •   Aug 06, 2018 15:46 CEST

​Ett stort intresse för laddbara bilar till följd av bonus-malus som infördes 1 juli medförde rekordökning med 2 171 fler laddbara bilar i Sverige. Trots rekordsiffror tros ökningen vara begränsad av dålig tillgång hos leverantörer där bilhandlarna inte har tillräckligt många laddbara fordon för att möta den ökade efterfrågan. Även begränsad tillgång till laddning riskerar försvåra omställningen.

Över 55 000 laddbara bilar i Sverige

Pressmeddelanden   •   Jul 09, 2018 09:56 CEST

Inför införandet av bonus-malus den 1 juli spåddes rusning till bilhallarna efter avgasbilar och kräftgång för laddbara bilar. Och i juni såldes mycket riktigt fler bilar än någonsin tidigare, men även för laddbara bilar blev det en bra månad. Beståndet av laddbara bilar i Sverige ökade med 1 916 stycken, näst bästa månaden under första halvan av 2018.

Blogg: Almedalen dag 3 - fotboll, jämställdhet och flexibilitet

Blogginlägg   •   Jul 04, 2018 09:43 CEST

Power Circle bloggar från Almedalen, dag tre av Anna Wolf

Blogg: Almedalen dag 2 - Energibranschens viktigaste fråga
Blogg: Almedagen dag 1 - Trenden är tydlig

Blogginlägg   •   Jul 01, 2018 22:24 CEST

Årets upplaga av Almedalen har smygstartat. Det 50:onde året sedan starten, det första för undertecknad. Trenden tycks ändå tydlig…

VD till Power Circle sökes

Nyheter   •   Jun 29, 2018 13:02 CEST

Power Circle är en aktiv intresseorganisation som arbetar med nya företeelser kopplade till energisystemet och nu söker vi dig som vill vara med och driva förändring. Detta är chansen att ta nästa steg i en karriär inom energivärlden och en unik möjlighet för dig som vill vara med och påverka energiomställningen.

Power Circle värvar sakkunnig e-mobility

Nyheter   •   Jun 29, 2018 10:06 CEST

Power Circle, elkraftsbranschens intresseorganisation för framtidsfrågor rekryterar Daniel Kulin, senast analytiker på Energimyndigheten. Daniel har lång erfarenhet av policyarbete rörande energiomställningen med framtidsfrågor som specialområde.

Blogg: Power Circles guide till Almedalens emobilityseminarier

Blogginlägg   •   Jun 27, 2018 11:00 CEST

Sedan Power Circle arrangerade sina första seminarier om elbilar och laddning i Almedalen år 2008 och 2009 har en hel del hänt. De senaste åren har Almedalsprogrammet varit välfyllt med seminarier om eldriven mobilitet och den infrastruktur som behövs för detta. Här kommer våra tips inför årets Almedalsvecka.

Blogg: Power Circles guide till Almedalens Energiseminarier

Blogginlägg   •   Jun 20, 2018 16:29 CEST

Power Circles guidar dig till Almedalens alla årets energiseminarier!

VIRTA blir partnerföretag i Power Circle

Nyheter   •   Jun 13, 2018 07:00 CEST

​Med fler elbilar på gatorna vill företag erbjuda laddning till kunder och anställda. För att underlätta för företag att tillhandahålla laddningstjänster erbjuder VIRTA laddstationer med molnbaserade tjänster för betalning och fakturering. Det ska vara enkelt att ladda sin elbil. VIRTA har nu beslutat att bli partnerföretag i Power Circle.