Följ Power Circle

blogg

event

Senaste nytt

Bilbransch och miljöinstitut tar samlat grepp – elbilar är bättre för miljön

Pressmeddelanden   •   Mar 19, 2019 14:30 CET

Elbilar är bättre för miljön än fossildrivna bilar, det står klart när Power Circle tillsammans med BIL Sweden, Motorbranschens riksförbund och IVL – Svenska Miljöinstitutet sammanställt resultat från nya forskningsstudier. I en ny informationsfilm reds grundläggande miljöaspekter kopplade till batterier ut.

​Omställning Energisverige på årets Power Circle Summit – Är det evolution eller revolution som gäller?

Nyheter   •   Mar 13, 2019 08:59 CET

Årets upplaga av Power Circle Summit går av stapeln den 6-7 maj i Göteborg. Konferensen fokuserar i år på de möjligheter som omställningen av energisverige skapar och analyserar branschens sätt att arbeta med innovation för att vara en del av lösningen för en hållbar framtid! Sista chansen att anmäla sig till specialpris!

​Elmotorcykeln tar plats i statistiken

Pressmeddelanden   •   Mar 08, 2019 10:32 CET

Elektrifiering av transportsektorn pågår för fullt. Borträknat motorcyklar tillkom 2 176 laddbara fordon i trafik vilket är en 40 procentig ökning jämfört med februari ifjol och följer den prognos som Power Circle tagit fram om 2,5 miljoner laddbara fordon till 2030. Elbilar och laddhybrider får sällskap av ett växande antal lätta lastbilar och motorcyklar.

Möt våra partners: Så rustar Svenska kraftnät för framtidens elförsörjning

Nyheter   •   Feb 27, 2019 12:39 CET

Att det alltid finns ström i eluttagen är en absolut förutsättning för ett tryggt och stabilt samhälle. För Svenska kraftnät, som förvaltar statens stamnät för elkraft och är systemansvarig för Sveriges elförsörjning, innebär elsystemets förändring bråda dagar.

Ladda elbilen – ny film med råd om hur du laddar säkert

Nyheter   •   Feb 22, 2019 08:10 CET

Inom de närmaste åren kommer det att lanseras mer än 100 olika modeller av laddbara bilar. I samband med det behöver Sverige öka antalet laddstationer och få till en säker laddning hemma. Det krävs ny teknik och kunskap för att möta omställningen.

Välkommen till Power Circle Summit:  6-7 maj i Göteborg

Välkommen till Power Circle Summit: 6-7 maj i Göteborg

Nyheter   •   Feb 20, 2019 14:47 CET

​Möjligheterna står i fokus när Power Circle Summit kommer tillbaka till Göteborg, 6-7 maj. Under två dagar samlas Energisverige för att diskutera hur vi tillsammans kan skapa ett mer hållbart samhälle. Stora mängder fossil energi ska ersättas, och här finns goda möjligheter för helt nya lösningar.

Nu fler än 50 000 laddhybrider i Sverige

Pressmeddelanden   •   Feb 08, 2019 09:00 CET

Efter en uppmärksammad prognos om 2,5 miljoner laddbara fordon till 2030 bekräftas den snabba utvecklingen. I januari tillkom 2 384 laddbara fordon vilket gör att det nu finns 71 189 laddbara fordon i trafik i Sverige. Än så länge rullar en större andel laddhybrider än elbilar på vägarna men den mest populära laddhybriden kan se sig utmanad av nya elbilar som når marknaden.

Möt våra partners: Nilar möter framtiden med modulära energilager

Nyheter   •   Feb 05, 2019 10:28 CET

Med rötter i Gävle producerar Nilar energilager för industrier, fastigheter, hushåll och laddning av elfordon. För att uppnå bästa möjliga kapacitet bygger de dessutom sina egna battericeller – istället för att importera dem. Genom ett forskningssamarbete har Nilar nu utvecklat en metod för att flerdubbla livslängden på sina batterier vilket markant sänker kostnaden.

Sverige är på väg mot 2,5 miljoner laddbara fordon 2030

Pressmeddelanden   •   Jan 28, 2019 06:30 CET

Utvecklingen av laddbara fordon har tagit ordentlig fart under 2018 till följd av politiska styrmedel, ökad tillgång till laddinfrastruktur och ett ökat modellutbud. En ny prognos som sträcker sig fram till 2045 visar dock att vi ännu bara är i början av en elbilsboom som kommer att accelerera vid mitten av 2020-talet. Detta är positiva nyheter som ökar möjligheten att nå våra klimatmål.

Frukost: Elbilsläget 2018 med ny prognos

Nyheter   •   Jan 21, 2019 14:44 CET

Power Circle bjuder in till frukostseminarium måndag 28/1 för att presentera långtidsprognos för elbilsutvecklingen och rapporten Elbilsläget 2018.

Laddbara bilar ökade 52% 2018 - bonus malus har bidragit

Pressmeddelanden   •   Jan 15, 2019 09:33 CET

Under senare delen av 2018 tillkom fler laddbara bilar än någonsin tidigare. Bonus malus är en tydlig politisk signal och det finns nu totalt finns 68 805 laddbara bilar i trafik i Sverige vilket nästan är en fördubbling sedan förra årsskiftet. December bidrog med 2006 registreringar vilket motsvarar 9 procent och är något över månadssnittet.

​Nytt forskningsprojekt utvärderar nyttan med batterier i elnätet

Pressmeddelanden   •   Dec 12, 2018 16:29 CET

I ett nytt projekt med fokus på batterilager i elnätet ska Power Circle, tillsammans med RISE, forskare från Uppsala Universitet samt flera företag undersöka hur lokala energilager i form av batterier kan bidra till att lösa problem som kan uppstå i elnätet i framtidens elsystem.

Rekordökning för laddbara bilar i november

Pressmeddelanden   •   Dec 06, 2018 13:14 CET

​Marknaden för laddbara bilar tog ett rejält kliv framåt under november, med stora ökningar för flera elbilsmodeller. Under månaden ökade beståndet med 2 549 laddbara bilar, med god marginal den högsta ökningen någon enskild månad. Det tidigare rekordet från juli i år var på 2 171 laddbara bilar. Totalt finns nu 66 799 laddbara bilar i trafik i Sverige.

Lansering av digital plattform för framtidens elsystem

Pressmeddelanden   •   Nov 29, 2018 15:44 CET

Nu lanseras den interaktiva kunskapsportalen framtidenselsystem.se med aktuell forskning, innovation och pilotprojekt på elsystemområdet. Initiativet följer upp succékonferensen Framtidens elsystem och blir en digital plattform för samarbeten som utvecklar branschen. Plattformen fortsätter utvecklas även efter lanseringen – nu med användaren till hjälp.

Möt våra partners: Fortum satsar på storskaliga batterier

Nyheter   •   Nov 27, 2018 16:14 CET

När allt mer el kommer från förnybara källor, som till exempel vind- och solkraft, ökar behovet av flexibilitet i kraftsystemet. För att möta det här behovet sjösätter Fortum under hösten två projekt kopplade till storskaliga batterilösningar.

Framtidens elsystem - fullt med nyheter från forskning och bransch

Pressmeddelanden   •   Nov 09, 2018 09:39 CET

I november får elkraftbransch och forskare en ny mötesplats när konferensen Framtidens elsystem arrangeras för första gången. Batterier, elbilar, lokala energisystem och andra flexibilitetsresurser är aktuella utvecklingsområden för det förnybara energisystemet. Det blir allt viktigare med nya samarbeten och förståelse för användaren så att goda idéer och ny teknik kan omsättas i praktiken.

Blogg: tre bra höstevent i el-Sverige

Blogginlägg   •   Okt 23, 2018 10:08 CEST

Hösten är både hatad och älskad. Oavsett vad du tycker om vardag, rutiner, svalare temperaturer, högre uppvärmningskostnad, påfyllnad i vattenmagasinen, färre soltimmar och bra vindkraftsproduktion har du tre spännande event att se fram emot tillsammans med Power Circle under hösten.

Elbilen är en viktig komponent för en hållbar omställning

Nyheter   •   Okt 11, 2018 13:50 CEST

Elbilar är kritiska för att vi ska nå våra nationella och globala klimatmål. Elbilen bidrar dessutom till bättre luftkvalitet och minskat buller i våra städer. Dessutom kommer elbilsflottans batterier i framtiden att kunna jämna ut eller kanske sänka elpriset, öka utnyttjandet i elnäten och fasa in sol- och vindkraft i elsystemet. Argumenten på SvD debatt håller inte, varför replik krävs.

Johanna Lakso blir ny VD på Power Circle

Pressmeddelanden   •   Okt 11, 2018 07:53 CEST

​Styrelsen i Power Circle AB har utsett Johanna Lakso till ny VD att efterträda Olle Johansson vid årsskiftet. Johanna är civilingenjör i teknisk fysik med tidigare erfarenhet från Svenska kraftnät, Energimyndigheten och Naturskyddsföreningen.

Exjobb hos Power Circle och Chalmers om batterier i elnätet

Nyheter   •   Okt 08, 2018 12:16 CEST

Ett examensarbete med titeln Batterier vs Kabel har utförts i samarbete med Power Circle och Institutionen för Elektroteknik på Chalmers. Syftet med exjobbet var att undersöka vilka möjligheter batterilager kan ha att ersätta eller skjuta upp investeringar i traditionella elnätskomponenter.