Följ Power Circle

Blogginlägg

Blogg: Energikommissionen och framtiden

Blogg: Energikommissionen och framtiden

Blogginlägg   •   Mar 09, 2015 14:52 CET

Energikommissionen presenterades i fredags och två saker är särskilt intressanta. Energikommissionen kommer fokusera på åren 2025 till 2050.

Blogg: Fler laddstationer för elfordon

Blogg: Fler laddstationer för elfordon

Blogginlägg   •   Mar 03, 2015 17:10 CET

​Fler och fler laddstationer registreras i den nationella databasen för laddinfrastruktur - laddinfra.se. Nu finns snart 1 000 laddpunkter registrerade, fördelat på knappt 300 laddstationer. På senare tid har laddstationer i Kalmar, Malmö, Ronneby, Umeå och Trollhättan registrerats.

Blogg: Power Circle summerar året

Blogg: Power Circle summerar året

Blogginlägg   •   Dec 19, 2014 11:23 CET

​Året 2014 på Power Circle har varit mycket händelserikt. Här följer en liten sammanfattning av året och de aktiviteter som varit tongivande.

Blogg: En heldag där alla pratade om Dig!

Blogg: En heldag där alla pratade om Dig!

Blogginlägg   •   Nov 07, 2014 14:44 CET

”Politiken ligger ett par steg efter tekniken i energifrågan” konstaterade Energiminister Ibrahim Baylan ödmjukt på sitt besök på Power Circle Summit. Vilket bra ingångsvärde för den kommande energikommissionen! Ett annat viktigt värde för energikommissionen att ta med är det som blev det genomgående temat för hela dagen och som alla talare pratade om, nämligen Dig – kunden!

Blogg: The Power of Power Circle Summit

Blogg: The Power of Power Circle Summit

Blogginlägg   •   Nov 03, 2014 13:43 CET

Häng med på Power Circle Summit och bli en del i Baylans kraftfulla laguppställning inför framtidens hållbara energimarknad!

Blogg: Goda exempel - Kopparstaden

Blogg: Goda exempel - Kopparstaden

Blogginlägg   •   Okt 15, 2014 15:54 CEST

Redan idag finns flertalet goda exempel på aktiviteter man kan utföra för att öka antalet laddbara fordon i Sverige. För er som funderar på att skaffa elfordon eller etablera laddstationer kommer vi nu i en serie blogginlägg att presentera några av dessa goda exempel, som ni kan ta efter. Uppfinn inte hjulet på nytt. Se och lär av de som redan gjort resan!

Blogg: El i framtiden: Storskaligt vs småskaligt – motsättning eller synergi?

Blogg: El i framtiden: Storskaligt vs småskaligt – motsättning eller synergi?

Blogginlägg   •   Jul 11, 2014 11:23 CEST

Sammanfattning av Power Circles seminarium om energilagring i Almedalen. Upplägget var inspirerat av rådande fotbolls-VM och bestod av tre matcher; Lagringsmatchen, Regleringsmatchen och Produktionsmatchen.

Blogg: Blir Sverige ett laddhybrid- eller elbilsland och spelar det någon roll?

Blogg: Blir Sverige ett laddhybrid- eller elbilsland och spelar det någon roll?

Blogginlägg   •   Jul 11, 2014 11:22 CEST

I vår statistikdatabas ELIS kan vi för varje månad som går se hur fler och fler laddhybrider säljs och elbilarna halkar efter. I vårt seminarium om E-mobility i Almedalen försökte vi reda ut varför det ser ut som det gör på den svenska laddfordonsmarknaden.

Blogg: Det nya trendiga gröna hemmet eller det energisnåla boendet?

Blogg: Det nya trendiga gröna hemmet eller det energisnåla boendet?

Blogginlägg   •   Maj 19, 2014 15:50 CEST

Jag fick mig en riktig tankeställare på Energiutblick i veckan. Det var när Jenny Palm från Linköpings Universitet höll en inspirationsföreläsning om beteenden och energieffektivisering. Där vred hon mitt perspektiv från de tekniska lösningarna till de faktiska behov vi människor har.

Blogg: Hönan eller ägget?

Blogg: Hönan eller ägget?

Blogginlägg   •   Maj 09, 2014 11:26 CEST

En fråga som ofta kommer upp när vi talar om laddbara fordon är vilket som skall komma först - ska man först bygga upp en laddinfrastruktur och sedan vänta på att fordonen kommer. Eller ska man vänta tills det finns ett större antal laddbara fordon och sedan börja sätta upp laddinfrastruktur?