2018-07-03 14:05Blogg

Almedalen dag 2 - Energibranschens viktigaste fråga

Energibranschens viktigaste frågor

Måndagen på Almedalsveckan inleddes med ett seminarium på temat energibranschens viktigaste frågor. Accenture och Energimarknaden presenterade sin senaste rapport där de låtit ett antal energibolags vd-ar rangordna sina viktigaste frågor. Topplistan lyder: (1) En 100% hållbar agenda, (2) säkerställa leveranssäkerhet i elsystemet, (3) en långsiktigt fungerande elnätsreglering och (4) utveckla och fördjupa kundrelationerna. En topplista över de största elhandelsbolagen presenterades också där våra partners glädjande nog fyllde hela topp-5.

Lär av kundfokus i andra branscher

Hur ska bolagen då tänka för att öka sin affär? Ulla Sandborgh (Svenska Kraftnät) fick publiken att skratta igenkännande när hon kommenterade att en framgångsfaktor för att växa i branschen kan vara att komma in med det för energibranschen helt nya perspektivet – ”kundfokus”.

Ulla Sandborgh (Svenska Kraftnät) med panelens övriga deltagare från Vattenfall, E.ON, Fortum och Accenture

Med nya aktörer på marknaden räcker det inte att bara leverera el till dina kunder. Snarare behöver bolagen lösa ett tydligt problem och leverera ett verkligt och synligt värde till sin kund. Inspiration kan hämtas från andra branscher som varit med i en liknande omställning som energibranschen är i. Hur har exempelvis framgångsrika IT- och telekombolag arbetat för att fördjupa sina kundrelationer och öka sin affär?

Nya roller på morgondagens elmarknad

Dagens nästa seminarium handlade om just roller och ansvar på morgondagens elmarknad och arrangerades av Forum för smarta elnät. Här fick vi höra bolag såsom Nissan och IKEA som inte helt tillhör den traditionella energibranschen men som blir allt mer involverade i energiaffären.

Alexandra Österplan (Nissan), Johan Mörnstam (E.ON), Fredrik Carlsson (Vattenfall), Susanne Karlssson (Energimyndigheten) och Marielle Lahti (Forum för smarta elnät)

Till 2025 ska IKEA själva producera lika mycket energi som de använder på årsbasis, berättade Sara Paulsson (IKEA).

Att vara självförsörjande är både en möjlighet och en drivkraft inte bara för privatkunder utan även för större bolag. IKEA vill även bidra till att göra sina kunder självförsörjande på el. Solcellspaketet SOLSTRÅLE säljer som smör i solsken i UK och kommer att lanseras även i Sverige inom kort. Hur påverkar det befintliga leverantörer när en så stor aktör satsar på att göra klimatvänlig el tillgänglig för sin kundkrets?

Nissans Alexandra Österplan kommenterade att även fordonsproducenten nu blir en aktör på energimarknaden. Bland annat nämndes flera spännande projekt och möjligheter till att bidra till flexibilitet med vehicle-2-grid (V2G) där elbilens batteri nyttjas som resurs som också kan matas in till och balansera elnätet.

Elektrifiering á la Amsterdam

På Ellevios seminiarium blev det internationellt perspektiv där representanter från Amsterdam kommun berättade hur de framgångsrikt arbetat med elektrifiering. Att man inte vill köpa elbil om det inte finns några laddstationer samtidigt som ingen vill installera laddare om det inte finns elbilar är en problematik som känns igen även från svenska kommuner.

Plan för fler laddstationer i Amsterdam

Amsterdam tacklade problemet genom att de fick taxibolagen att skriva under på att elektrifiera sina flottor till 2025 under förutsättning att staden erhöll tillräckligt med laddmöjligheter. Taxiförarna kunde således satsa på elektrifiering med trygg förvissning om att laddfrågan löser sig. Amsterdam har nu 17 000 laddbara fordon och fler är på väg. Är samma tillvägagångssätt möjligt i Sverige?

Jämställdhet – en affärskritisk fråga

Framåt eftermiddagen var det dags med seminarium om jämställdhet som affärskritisk fråga med Kraftkvinnorna och ABB.

Charlotte Bergqvist, styrelseordföraden Power Circle, i panel om jämställdhet som affärskritisk fråga

Inför årets Almedalen lanserade Kraftkvinnorna sin jämställdhetsmärkning som min kollega Anna skrev om i sin guide inför årets energiseminarium.

Även om det känns som en självklarhet så finns det flera arrangörer som inte lyckas med att bredda bilden. Hur ska vi kunna lösa energibranschens viktigaste utmaningar när bara halva styrkan och kompetensen blir inbjuden till de viktiga samtalen?

Power Circles styrelseordförande Charlotte Bergqvist var med i panelen hos Kraftkvinnorna och hon passade också på att flagga för nomineringen till Årets Kraftkvinna som öppnade i veckan. Fram till slutet på augusti kan du nominera en kvinnlig förebild i branschen. De behövs om vi ska klara de utmaningar med kompetensförsörjning som branschen står inför!

En fullspäckad dag och huvudet fylls på med tankar. Bara en bråkdel av dessa tankar går att förmedla i ett kort blogginlägg. Förvisso intressanta seminarier men egentligen är det nog mötesplatsen som skapas och samtalen med andra i och utanför branschen som jag tycker är mest givande med Almedalen.

/Alexandra Andersson, uppdragsledare Elektrifiering på Power Circle

Vill du läsa mer? Ta del av blogg skriven från söndagen av min kollega Daniel Kulin, sakkunnig e-mobility.

Blogg: Almedalen dag 1 - Trenden är tydlig

Power Circle samlar den nya energibranschen kring viktiga framtidsfrågor. Tillsammans med de cirka 60 partnerföretagen verkar Power Circle för hållbar utveckling genom elektrifiering. Bland partnerföretagen finns energiföretag, teknikleverantörer, tjänsteföretag, lärosäten och andra organisationer. Verksamheten inriktas på nätverk, kunskapsspridning, demonstration och påverkan inom framtidsfrågor såsom framtidens elnät och energilager, elektrifiering av transporter samt förnybar energi.