2020-02-25 11:00Blogg

Bonus-malus och körkortsregler för elektrifierade transporter

Power Circle jobbar mest med forskning och nätverksbyggande för elkraftbrasnchens framtidsfrågor. Men ibland deltar vi i den offentliga debatten på olika sätt. Senast genom två debattartiklar om Bonus-malus respektive körkortsregler som kan ändras för att främja teknikutveckling och elektrifiering.

Riksrevisionen och Konjunkturinstitutet har utvärderat stödet till laddbara bilar – bonus-malus – och anmärkt mot att det inte är ett kostnadseffektivt sätt att omedelbart minska koldioxidutsläpp.

Nädå, givet metoden och utvärderingskriterierna har de säkert rätt. Men målet med stöd för teknikutveckling kanske inte är just en kortsiktigt kostnadseffektiv reduktion av klimatutsläpp?

Målet med Bonus/Malus kanske är långsiktigt?
Därför är utvärderingen av just kortsiktig kostnadseffektivitet kanske inte relevant; bara för att resultatet är korrekt.

Här är det viktigt att hålla isär olika nyttor.

Stöd till ny teknik ger nämligen något som kallas för “lärkurvor”.
Det är en effekt som leder till bättre prestanda och sjunkande kostnader.

T.ex. ännu bättre och billigare elbilar.

Den långsiktiga teknikutvecklingen är också usp:en med Bonus/Malus och utvecklingen av tenkik för hållbarhet, elektrifiering och omställning har inget slutdatum. Dessutom är bidraget (Bonus) självfinansierat. Stöd till ny teknik tas hem genom en skatt (Malus) på gammal teknik.

Power Circle är en av aktörerna bakom 2030-sekretariatet som publicerat följande debattartikel:

Lite tidigare i veckan publicerades en annan debattartikel genom samarbete med BioDriv Öst som handlade om hur totalvikten på fordon ökar med elektrisk drivlina – varför det kan vara en poäng att se över körkortsregler för att främja omställningen för kommersiella aktörer.

Idag får vem som helst med B-körkor köra fordon med totalvikten 3,5 ton – och massvis av budbilar i stadsmiljö är just den typen av lätta lastbilar. De går inte jättelångt varje dag, men står på tomgång å brummar under i- och urlastning och skulle lämpa sig jätteväl för elektrifiering. Både tekniskt och för att skapa en bättre stadsmiljö!

De som kör lätta lastbilar vill ha lätt bil och tung last. Det ger bäst ekonomi. Pengarna du tjänar sitter nämligen i lastkapaciteten! En eldriven lätt lastbil har alla andra nyttor förutom vikten på sin sida. Vibrationer, buller, utsläpp av partiklar, klimat… Men batteriet väger ca 500 kg… och då minskar möjligheten att lasta…

Genom att tillåta högre tjänstevikt för förare med B-kort i eldrivna lastbilar kan elektrifieringen med alla dess fördelar accelereras!

Power Circle samlar den nya energibranschen kring viktiga framtidsfrågor. Tillsammans med cirka 70 partnerföretag verkar Power Circle för hållbar utveckling genom elektrifiering. Verksamheten inriktas på nätverk, kunskapsspridning och påverkan inom framtidsfrågor som smarta elnät, energilager, elektrifierade transporter och förnybar energi.

Daniel Kulin
Daniel Kulin
Arbetar med frågor om elektrifiering av transportsektorn, laddinfrastruktur, vehicle-to-grid, flexibilitet i transportsektorn