2014-12-19 08:00Blogg

Power Circle summerar året 2014

Året 2014 på Power Circle har varit mycket händelserikt. Här följer en liten sammanfattning av året och de aktiviteter som varit tongivande.

Vi har arrangerat flera mötesplatser för våra partnerföretag och andra inom nätverket. Bland annat inleddes året med ett Power Circle Partner Forum, exklusivt för våra partnerföretag, som blev ett mycket uppskattat event med framtidens affärsmodeller som tema. Under Almedalsveckan anordnade vi två seminarier, varav ett var på temat småskaligt mot storskaligt och innehöll tre spännande ”matcher” inom elproduktion, energilagring och reglering. Det andra seminariet tog upp ämnet om Sverige som laddhybrid- eller elbilsland. Våra Almedalsseminarium var mycket välbesökta och det var extra kul att se så många av åhörarna engagera sig och komma med egna inspel och kommentarer.

Höstens stora event var Power Circle Summit i Göteborg. Passande nog sammanföll eventet med Power Circles 10 år dag. Många beslutsfattare inom framtidens energibransch samlades för att lyssna på bland andra Energiminister Ibrahim Baylan. Det blev en innovations- och framtidsfokuserad dag med högt underhållsvärde och kanonbra betyg i utvärderingarna – vi ser redan fram emot nästa upplaga som går av stapeln 5 maj 2015!

Två utredningar har slutförts under året, en av dem handlade om potentialen för att ansluta mer vindkraft till lokalnäten i södra Sverige och visade på ett stort behov av mer information om smarta elnät. Detta tog vi vara på genom att starta ett kunskapshöjande projekt om smarta elnät. Den andra utredningen gjordes på uppdrag av Samordningsrådet för smarta elnät och handlade om energilager. Rapporten visade tydligt på potentialen för energilager i energisystemet tack vare att kostnaderna sjunker. Vi har under våren startat ett informationsprojekt om laddning för elbilar som framgångsrikt tagit fram material riktat mot målgrupper såsom kommuner och bostadsrättsföreningar (emobility.se).

En satsning har gjorts på vår externa kommunikation och vi har fyra nya webbplatser. Dels har vi lanserat en fräschare och modernare plats för att visa upp vad Power Circle jobbar med, och dels har tre nya elfordonsrelaterade webbplatser byggts upp, i syfte att sprida information om och främja utvecklingen av elbilar och laddinfrastrukturen i Sverige.

De mest lästa pressmeddelandena vi har skrivit under året har utan konkurrens varit de som rapporterat om statistik för laddbara fordon i Sverige, baserat på vår databas ELIS – Elbilen i Sverige (elbilsstatistik.se). Ytterligare ett pressmeddelande som slagit högt var det när databasen för laddinfrastruktur (laddinfra.se) lanserades. Det var även populärt när vi rapporterade om att Eniro börjat använda dessa data för att visa laddstationer i sin karttjänst.

Det är trevligt att se att vår serie med reportage om våra partnerföretag lästs av många. Syftet med serien är att visa vilka häftiga projekt som görs inom Power Circles partnerskara och att ge inspiration inom och utanför nätverket. Som om inte detta vore nog var blev vi nominerade som en av tre finalister i Årets Nyhetsrum 2014 i kategorin Transport!

Under året har vi fått fem nya partnerföretag; Öresundskraft, Högskolan i Halmstad, NIBE, Charge-Amps och Elektroskandia.

Nu vill vi önska både våra nytillkomna, våra gamla och våra blivande partnerföretag en riktigt GOD JUL och tack för ett år med fina samarbeten!

Power Circles Kansli bestående av Olle Johansson, Mazdak Haghanipour och Malin Hansson

Power Circle samlar den nya energibranschen kring viktiga framtidsfrågor. Tillsammans med cirka 70 partnerföretag verkar Power Circle för hållbar utveckling genom elektrifiering. Verksamheten inriktas på nätverk, kunskapsspridning och påverkan inom framtidsfrågor som smarta elnät, energilager, elektrifierade transporter och förnybar energi.