2023-03-07 12:00Nyheter

Power Circle är partner till eComExpo 2023

I april 2022 var det premiär för den första upplagan av eComExpo, motsvarigheten till den framgångsrika elbilsmässan eCarExpo men med fokus på elektrifierade nyttofordon. I år hålls mässan 27-28 september och Power Circle är återigen en av mässans partners. En nyhet för 2023 är att även elektrifierat flyg och sjöfart kommer att ta plats på mässan.

eComExpo är den första fackmässan om och för omställningen till en fossilfri, elektrifierad transportnäring och blev en omedelbar succé när den lanserades. Mässan är en naturlig mötesplats för politik, teknik, forskning och inte minst användarna, i en tid då samverkan är kritisk och en nyckelfaktor för att snabba på omställningen. Här deltar fordonstillverkare, laddföretag, åkerier, beslutsfattare, myndigheter och opinionsbildare.

Power Circle är även i år stolt partner till mässan som bjuder på både utställning, provkörning, samt ett gediget konferensprogram med seminarier. I år så utvidgas mässan, från att innehålla alla typer av vägtransporter från mopeder till tunga el-lastbilar, till att även inkludera elektrifierad sjöfart och flyg. Power Circle kommer bland annat att bidra till programmet med två seminarier som tar utgångspunkt i hur framtidens elsystem och transportsystem ska samverka.

–  Partnerskapet med Power Circle ger en tyngd till eComExpo samtidigt som vi visar hur viktigt det är att elnäts - och energifrågorna går hand i hand med transportbranschen, säger Anna Fägersten, Marketing Director på eLife Nordic som arrangerar eComExpo och eCarExpo.

Nu under våren arbetar Power Circle med fokus på smart laddning från kommersiella fordon. De intervjuer som hittills genomförts visar på att det finns ett kunskapsgap mellan energiaktörer och transportörer när det kommer till förmågan till smart laddning. Behovet av att mötas och diskutera utvecklingen är stort och här kan eComExpo utgöra en bra mötesplats för samtliga aktörer.

– Det ska bli otroligt roligt att återigen vara partners till eComExpo, det är en viktig och unik arena för samverkan och kunskap för aktörer i hela värdekedjan av kommersiella transporter. Det har hänt väldigt mycket sedan förra gången mässan hölls och jag ser fram emot att diskutera frågor kopplade till hur eldrivna fordon kan bli en resurs i framtidens elsystem. Det är även positivt att sjöfart och flyg inkluderas i årets eComExpo, säger David Mowitz, expert inom e-mobility på Power Circle.

eComExpo går av stapeln 27-28 september på Scandinavian XPO i Arlandastad.

David Mowitz
Expert E-mobility
David Mowitz
Arbetar främst med frågor om elektrifiering av transporter, laddinfrastruktur och integration i elsystemet.