2022-04-29 12:36Nyheter

Dynamisk talarlista och det fysiska mötet i fokus på Energy ConFusion 2022!

Den 1–2 juni är det dags för Energy ConFusion – en tvådagarskonferens i Skellefteå om elektrifieringens framtidsfrågor! På dagordningen hittas publikdrivna diskussioner om elektrifieringens omfattning och behovet av uppdaterade spelregler, och under konferensens andra dag bjuds deltagarna in till studiebesök på bl.a. Europas största batterifabrik. Vi har pratat med årets moderatorer – Power Circles Johanna Barr och Solcellskollens Erik Wallnér – för att få höra om deras förväntningar på konferensen.

Hej Erik Wallnér och Johanna Barr! Energy ConFusion är en ny uppstickare bland konferenser på energiområdet. Berätta mer om den!

Johanna: Energy ConFusion är ett initiativ av North Sweden Cleantech. Årets upplaga av Energy ConFusion samarrangeras av oss på Power Circle, och tar avstamp i de stora industrietableringarna i norra Sverige för att diskutera omställningen ur ett nationellt perspektiv. Konferensen riktar sig brett mot elektrifieringens och energibranschens aktörer i hela landet. Vår målsättning är att skaka om besökarna och få dem att tänka nytt – som namnet på konferensen antyder!

Erik:  Det blir ett jättespännande program – med allt från diskussioner om hur regionen förbereder sig för denna nyindustrialisering, till studiebesök i Sveriges högsta trähus! Och bara att få besöka regionen som står i frontlinjen för Europas energiomställning borde väl räcka för att boka in sig?

Temat för Energy ConFusion 2022 är "Elektrifieringen i ljuset av klimatkrisen: tänker vi tillräckligt stort?". Vad innebär det?

Erik: Det går knappt veckor mellan att man läser nyheter om nya elintensiva industrietableringar i norra Sverige – senast idag läste jag om att man planerar att börja producera grönt flygbränsle i Långsele. Vi tänkte ta ett grepp kring vad detta innebär. Hur mycket el kan komma att behövas? Finns möjligheterna att tillgodose detta? Och är idén om att el överförs från norra till södra Sverige på väg att kastas om? Förhoppningsvis kan vi även gräva djupare i många av de praktiska frågor som detta väcker hos till exempel lokala energibolag och myndigheter.

Johanna: Vi vet att vi står inför en stor omställning och vi vet att vi behöver öka takten. Att tänka tillräckligt stort är avgörande för att lyckas med det, och därför vill vi utmana besökarnas förmåga att föreställa sig framtiden: att våga ompröva gamla sanningar om energipriser, energiflöden och vem som tar vilken roll när gränserna mellan energi, transport och industri ritas om. En knäckfråga som jag ser väldigt mycket fram emot att diskutera är hur vi kan skapa förutsättningar för marknadens aktörer att vara innovativa och snabbfotade, samtidigt som vi ger dem tillräcklig långsiktighet för att våga investera.

Konferensen har ett särskilt fokus på interaktivitet och diskussion hur tar sig detta i uttryck?

Johanna: Efter de senaste två åren tar vi med oss både det uppdämda behovet av att mötas på riktigt, men också det enorma publikengagemanget som vuxit fram i chattarna på de digitala eventen. Konferensen kommer rför baseras på ett nytt publikdrivet koncept. Vi har en rad namnkunniga paneler som i varje session kommer ta sig an konferensens frågeställningar, varpå publiken bjuds in i samtalet och driver diskussionen framåt – lite som i ett SVT Debatt-liknande format!

Erik: Sen kommer vi inte bara sitta i en konferenslokal heller! Dag två erbjuds deltagarna att göra studiebesök på Northvolts fabrik, Sara Kulturhus, elflygssatsningen på Skellefteå flygplats och Skellefteå Krafts villa Zero Sun – som drivs på solel bara 30 mil från polcirkeln!

Vilka talare kommer vi att få se på scen under dag ett?

Erik: Många! Vi har allt från Lina Bertling Tjernberg från KTH, Björn Jonsson från ABB och Tobias Hansson från Hitachi Energy  till Henrik Bergström från Ellevio, Fredrik Hedlund från Northvolt och Lina Håkansdotter från H2 Green Steel. Från Svenska kraftnät medverkar Maria Jalvemo, programansvarig för investeringsprogrammet Fossilfritt övre Norrland. Av henne kommer vi bl.a. få höra mer om pilotprojektet som dramatiskt ska minska ledtiderna för nätutbyggnaden, för att på rekordtid kunna leverera el till de nya industrierna i norr.

Johanna: Under dagens sista session kommer vi också ha en riktigt spännande panel som ska få diskutera hur vi på bästa sätt ska våga tänka om för att sporra innovation. Där medverkar Cecilia Wallmark från LTU, Bo Normark från InnoEnergy, Eva Kvist Östgren från ABB, Joachim Nordin från Skellefteå Kraft och Greger Ledung från Energimyndigheten. Sedan tycker jag det ska bli intressant att höra dagens öppningstalare  Kristina Sundin Jonsson som är kommundirektör i Skellefteå, och Rickard Carstedt som är ordförande i regionala utvecklingsnämnden – för att få höra det lokala perspektivet på den omställning som rullar ut från norra Sverige just nu.

Vad ser ni fram emot mest med Energy ConFusion 2022?

Erik: Hade jag bara kunnat välja vilka av studiebesöken jag ska gå på… Sedan, efter två år av Zoom-möten, måste jag ändå säga att det ska bli fantastiskt kul att få träffa personer från alla möjliga delar av denna otroligt dynamiska energibransch.

Johanna: Jag är otroligt spänd på det nya publikdrivna formatet vi tagit fram jag tror det kommer vässa diskussionerna och ge en känsla av samskapande! Jag ser också fram emot att få titta på Sveriges framtida energisystem från ett nytt perspektiv. Att vara på plats i Skellefteå tillsammans med representanter från regionen och industrisatsningarna kommer skapa en realitet i frågan om när - inte “om” - de svenska kraftflödena byter riktning.

Slutligen: vem ska anmäla sig till Energy ConFusion?

Johanna: Energy ConFusion riktar sig brett mot alla som jobbar med strategi eller affärsutveckling hos stora och små aktörer som är del av elektrifieringen och omställningen, och som är nyfikna på vad vi kan lära oss av den stora samhällstransformationen som påbörjats i norra Sverige.

Erik: Vem hade för några år sedan trott att ståltillverkare och kommundirektörer skulle bli en central del av energisektorn? Idag är det ytterst få aktörer som inte berörs av den ödesfråga som är utvecklingen av Sveriges elsystem. Vi hoppas att få träffa hela Sveriges energibransch i Skellefteå den 1–2 juni!

Energy ConFusion är en innovativ mötesplats och konferens för en hållbar framtid. Konferensen arrangeras årligen som ett tvådagarsevent i norra Sverige, och tar avstamp i publikdrivna diskussioner om elektrifiering och smarta energilösningar som möjliggör den gröna omställningen.

Energy ConFusion 2022 arrangeras av North Sweden Cleantech i samarbete med Power Circle. Partners till konferensen är Skellefteå Kraft, ABB, Hitachi Energy och Energimyndigheten.

Besök Energy ConFusions webbplats för mer information om program och anmälan.

Power Circle samlar den nya energibranschen kring viktiga framtidsfrågor. Tillsammans med cirka 100 partnerföretag verkar Power Circle för hållbar utveckling genom elektrifiering. Verksamheten inriktas på nätverk, kunskapsspridning och påverkan inom framtidsfrågor som smarta elnät, energilager, elektrifierade transporter och förnybar energi.

Elham Kalhori
Projektledare
Elham Kalhori
Arbetar med frågor om framtidens elsystem genom olika projekt och aktiviteter.