2020-04-29 14:08Pressmeddelande

Snart 400 anmälda till digitala PC Summit 2020!

Lina Håkansdotter, Svensk Näringsliv, under förinspelningarna av PC SummitLina Håkansdotter, Svensk Näringsliv, under förinspelningarna av PC Summit

Vi ställer inte in, vi ställer om! Nästa vecka – onsdag 6 maj kl. 8.45-15.30 – är det äntligen dags för Power Circle Summit! Eventet har redan spräckt gränserna för de 200 personer som bereddes plats på det fysiska mötet och nu öppnar snart sändningen från vårens största och viktigaste strategikonferens för energiområdet.

- Konferensen handlar om digitalisering av elnät i praktiken, elektrifiering av tung industri och transport samtidigt som vi gläntar på locket till vad som finns bortom de 50 TWh el som behövs enligt det svenska näringslivets färdplaner. Otroligt spännande att mötas på nya sätt och att vi kan genomföra den här viktiga konferensen trots rådande läge säger Johanna Lakso, VD Power Circle

Det omtyckta innovationsracet finns givetvis med. Till det nya digitala konferensupplägget har vi kunnat förinspela pitcharna och röstningen är nu öppen på pcsummit.se. Vilket innovationsbolag tycker du ska få en extra knuff i form av prispengar och uppmärksamhet? In och rösta!

Vi har även kompletterat programmet med ett Case Marathon där 4 av elkraftbranschens viktigaste innovationsprojekt för elektrifiering, flexibilitet och digitalisering berättar sin story – och du som deltagare får ställa frågor. Här träffar du bland annat Jenny Larsson (ABB) och Peter Sigenstam (Eon).

- Som efterrätt får vi ett dynamiskt samtal om hur vi ökar takten i omställningen och genom att låta innovativa lösningar och lovande case skalas upp och samverka. Broar mellan de goda lösningarnas öar, så att säga, meddelar Daniel Kulin, Power CIrcle, som är moderator i studion.

I den avslutande panelen träffar vi Robert Andrén och Anne Vadasz Nilsson för myndigheternas räkning - som tillsammans med Vattenfalls elnätschef tillika årets kraftkvinna Annika Viklund och egen-el-entreprenören Johan Ehrenberg, låter oss ta del av hela elsamhällets perspektiv.

Strategikonferensen Power Circle Summit samlar myndigheter, infrastruktur, innovativa bolag och människor och arrangeras i ammarbete mellan Power Circle, Svenska Mässan, Energimyndigheten och KIT InnoEnergy. Allt rundas av med ett mingel där vi träffas via Zoom över ett glas bubbel - eller vad ni nu har hemma i kylen.

Anmäl dig på pcsummit.se för att få tillgång till sändningen och inte minst koder för Menti och Zoom som behövs för nätverkande. Årets tema är Smart elektrifiering för framtidens näringsliv och växande städer.

Den digitala konferensen är helt kostnadsfri.

Programpunkter
5 maj

⭐ 13.00-18.00 (Endast för utvalda och föranmälda bolag):
Digital matchmaking via Zoom mellan startup-bolag och finansiärer.

6 maj

⭐ 08.45-09.40 Frukostseminarium och fördjupningar: Digitalisering av elnät i praktiken
(AddSecure och Power2U)

⭐ 10.00-15.30 Digital konferens – välkommen till Power Circle Summit 2020!

⭐ Key Note: Dennis Pamlin, Elektrifiering och nettonollkompatibilitet som hörnstenar i hållbarhetstransformationen.

⭐ Hur ställer industri och energibransch om?
Presentation och panelsamtal Dennis Pamlin, Pernilla Winnhed, Lina Håkansdotter och Karin Comstedt Webb

Innovationsrace - In och Rösta! Fem finalbolag som pitchar sina lösningar på 2 minuter och tävlar om 100.000.- från Energimyndigheten och InnoEnergy

⭐ Case marathon – ABB, ÖBO, Ellevio och Eon presenterar banbrytande case för ett digitaliserat elnät med hög och flexibel kapacitet.

⭐ Hur samordnar vi goda lösningar och ökar tempot i omställningen? Anne Vadasz Nilsson, Robert Andrén, Johan Ehrenberg och Annika Wiklund

⭐ Mingel och nätverkande via Zoom

Power Circle samlar den nya energibranschen kring viktiga framtidsfrågor. Tillsammans med cirka 70 partnerföretag verkar Power Circle för hållbar utveckling genom elektrifiering. Verksamheten inriktas på nätverk, kunskapsspridning och påverkan inom framtidsfrågor som smarta elnät, energilager, elektrifierade transporter och förnybar energi.

Daniel Kulin
Daniel Kulin
Arbetar med frågor om elektrifiering av transportsektorn, laddinfrastruktur, vehicle-to-grid, flexibilitet i transportsektorn