2022-10-25 04:55Nyheter

Charlotte Bergqvist är Årets Kraftkvinna 2022!

Igår kväll blev Charlotte Bergqvist, som i våras klev av posten som Power Circles styrelseordförande efter tio år i styrelsen, utsedd till Årets Kraftkvinna 2022. Ett stort grattis till en värdig utnämning, hälsar Power Circle.

För sjunde året i rad utser organisationen Kraftkvinnorna en mottagare till utmärkelsen Årets Kraftkvinna. Priset har instiftats för att synliggöra och lyfta kvinnor i energisektorn, för att bredda rekryteringsbasen och attrahera fler till branschen.

Charlotte Bergqvist har arbetat i energisektorn i nära tjugo år, och klev tidigt in som ung vd i en mansdominerad bransch. Hon har i olika roller drivit på för att skapa jämställda förutsättningar för både kvinnor och män, exempelvis när det kommer till att kunna balansera en ledarroll med att vara förälder.

– För mig handlar jämställdhet om att förutsättningarna för, och förväntningarna på, män och kvinnor är desamma – oaktat om det handlar om utbildning, arbetsplats eller privatliv. Underprestationen vad gäller jämställdhet och inkludering är fortfarande påtaglig i branschen, och präglar ännu uppfattningen och upplevelsen av arbetsplatserna. Detta är något jag vill förändra, säger Charlotte Bergqvist, sverigechef på Cloudberry Clean Energy.

Charlotte är också en av medgrundarna till organisationen Kraftkvinnorna, som 2015 satte ljuset på underrepresentationen av kvinnor på de stora energiscenerna. Organisationen har sedan dess växt i betydelse – med årliga jämställdhetsjämförelser, -märkningar och utmärkelser.

De mottagare som hittills har fått utmärkelsen Årets Kraftkvinna är Jenny Larsson (2016), Pia Brantgärde Linder (2017), Saira Alladin (2018), Annika Viklund (2019), Azra Sapcanin (2020) och Lina Bertling Tjernberg (2021). Och i år, 2022, är det Charlotte Bergqvist som får den fina titeln.

– Jag är otroligt hedrad och glad över utmärkelsen. Jag vill använda min tid som Årets Kraftkvinna till att belysa behovet av ökad jämställdhet i energisektorn – och varför det är så otroligt viktigt och roligt att jobba i, med eller för den. Vi har många skarpa kraftkvinnor i branschen men vi kommer behöva ännu fler, säger Charlotte Bergqvist.

Charlotte har under sina tio år i Power Circles styrelse varit styrelseordförande i nio av dem. Under denna tid har hon bidragit till att sätta upp mål om jämställdhet – både när det kommer till de event vi arrangerar och deltar på, men också när det kommer till styrelsens sammansättning.

– Vi på Power Circle vill rikta ett stort grattis till Charlotte för denna fina utmärkelse. Hon är väl värd att utses till Årets Kraftkvinna då hon är en otroligt bra förebild för andra kvinnor. Jag vet att jag talar för hela teamet och styrelsen när jag säger att det har varit en ynnest att arbeta tillsammans med henne, säger Johanna Lakso, vd för Power Circle.

Power Circle samlar den nya energibranschen kring viktiga framtidsfrågor. Tillsammans med cirka 100 partnerföretag verkar Power Circle för hållbar utveckling genom elektrifiering. Verksamheten inriktas på nätverk, kunskapsspridning och påverkan inom framtidsfrågor som smarta elnät, energilager, elektrifierade transporter och förnybar energi.