2023-03-16 10:53Nyheter

Power Circle i Almedalen

Veckan efter midsommar är det dags för årets lite förnyade upplaga av Almedalen. Power Circle kommer att vara på plats och diskutera framtidsfrågor för elektrifieringen och elsystemet. Vi planerar just nu inför våra aktiviteter och vill du ha oss med på din scen är du välkommen att höra av dig.

Snart är det dags att ses igen på Visbys myllrande gator. Men denna gång i slutet av juni, vilket är en vecka tidigare än vanligt. Power Circle kommer i år att vara på plats på Gotland med fyra medarbetare. Välkomna att bjuda in oss till era seminarier eller rundabordssamtal om ni söker debattglada experter till era arrangemang!

Vi bidrar gärna med perspektiv och den kunskap vi tagit fram under senaste året - nya prognoser för elfordon, digitaliseringen av elnäten, lokala flexibilitetsmarknader, effektbehov och smart laddning hos tunga fordon, potentialen för flexibilitet och forskningsfronten kring V2X - vid sidan av våra fokusfrågor framtidens elsystem och e-mobilitet. Nedan kan ni läsa mer om oss som kommer att vara på plats i år.

Tillsammans med andra aktörer planerar vi också att arrangera seminarier om knäckfrågor för flexibilitet och smart e-mobilitet. Vi kommer även att arrangera vårt uppskattade Almedalsmingel igen, denna gång torsdag kväll den 29 juni. Mer information om våra seminarier och inbjudan till vårt mingel kommer under våren.

Vill du ha med oss för att diskuteraframtidsfrågor för energisystemet?

Johanna Lakso, VD. Arbetar övergripande med framtidens elsystem, elektrifierade transporter och energilösningar med systemnytta. Johanna är civilingenjör i teknisk fysik och har tidigare arbetat med elsystemets förändring på flera myndigheter. Johanna diskuterar gärna flexibilitetsresurser, nya roller på elmarknaden, elnätens digitalisering och samhällets elektrifiering.

David Mowitz, Power Circle

David Mowitz, expert e-mobility. Arbetar främst med frågor om elektrifierade transporter och smart laddning. David är civilingenjör från Linköpings Universitet och har tidigare arbetat med frågor som rör e-mobility, laddinfrastruktur och forskningsfinansiering på Energimyndigheten. David diskuterar gärna utvecklingen inom e-mobilitet och smart laddning.

Hampus Thuresson, projektledare. Arbetar med vår elbilsstatistik och frågor om e-mobilitet genom olika projekt och aktiviteter. Hampus är civilingenjör från Linköpings Universitet och har det senaste året arbetat med effektbehov från kommersiella transporter samt modellering av smart laddning på terminaler. Hampus diskuterar gärna e-mobilitet och smart laddning.

Jesper Werneskog, projektledare. Arbetar med frågor om framtidens elsystem genom olika projekt och aktiviteter. Jesper är civilingenjör från Linköpings Universitet och har det senaste året arbetat med elnätets digitalisering, utvecklingen inom V2X och elsystemforskning. Jesper diskuterar gärna samhällets elektrifiering och elnätens digitalisering.

Vi ses i Almedalen 2023!

David Mowitz
Expert E-mobility
David Mowitz
Arbetar främst med frågor om elektrifiering av transporter, laddinfrastruktur och integration i elsystemet.
Jesper Werneskog
Jesper Werneskog
Arbetar med frågor om framtidens elsystem genom olika projekt och aktiviteter.
Hampus Thuresson
Statistikansvarig
Hampus Thuresson
Arbetar med frågor om e-mobilitet genom olika projekt och aktiviteter, samt vår statistik ELIS.