2024-03-20 08:55Nyheter

Power Circle till Almedalen 2024

Power Circles deltagare i Almedalen: Johanna Lakso, David Mowitz, Elham Kalhori och Isak Vencu Öhrlund

När Almedalsveckan återkommer till Visbys gator gör vi på Power Circle detsamma! Under årets upplaga kommer vi att finnas på plats för att delta i samtal om elektrifieringen, framtidens elsystem, e-mobilitet och andra viktiga frågor som hör omställningen till. Vill ni att Power Circle deltar på er scen? Kontakta oss idag!

Almedalsveckan är en av Sveriges viktigaste mötesplatser för kunskapsutbyte, inte minst inom frågor om elektrifiering och framtidens elsystem. Mellan den 25:e och 28:e juni kommer vi på Power Circle att engagera oss i samtal med nyckelaktörer, beslutsfattare och innovatörer inom energisektorn. Vi kommer att diskutera aktuella utmaningar och framsteg, utforska samarbetsmöjligheter och belysa nya lösningar som kan accelerera övergången till ett mer hållbart energisystem.

Det senaste året har varit händelserikt för oss på Power Circle. Vi har bland annat publicerat en sammanfattning av Elbilsåret 2023, publicerat ett uppdaterat faktablad om den stora potentialen med tekniken Vehicle to Grid (V2G) och lanserat rapporter som utforskar metoder och verktyg för framgångsrik elektrifiering och efterfrågeflexibilitet från kommersiella transporter. Dessutom har vi flera pågående projekt inom flexibilitet och smart laddning. Vi ser fram emot att dela med oss av det senaste årets kunskap och insikter under Almedalsveckan.

Sedan vårt senaste deltagande i Visby är vi också stolta över att Power Circles vd, Johanna Lakso, har utsetts till Årets kraftkvinna 2023 av Kraftkvinnorna. Detta är ett erkännande av Johannas inspirerande arbete som ambassadör för jämställdhet, inkludering och hållbarhet inom energisektorn. Utmärkelsen speglar hennes stora engagemang och strävan mot en mer inkluderande och hållbar bransch.

Genom vårt aktiva deltagande under Almedalen 2024 vill vi både bidra med vår expertis och ta del av värdefulla insikter från branschkollegor. Under tisdagen arrangerar Power Circle tillsammans med Uppsala Universitet, Vattenfall och STUNS ett seminarium på temat: Flexibilitet - är elmarknaden redo? som äger rum kl 14:00 på Hållbarhetsarenan. Under detta samtal vill vi utforska och diskutera hur marknaden kan anpassas och utvecklas för att möta framtidens flexibilitetsbehov.

Vill ni att Power Circle deltar på er scen under Almedalsveckan? Vi står redo att medverka i samtal om framtidens elsystem, elektrifieringen, flexibilitet, e-mobilitet och relaterade ämnen! Möt vårt team i Almedalen:

Johanna Lakso, vd. Arbetar övergripande med framtidens elsystem, elektrifierade transporter och energilösningar med systemnytta. Johanna är civilingenjör i teknisk fysik och har tidigare arbetat med elsystemets förändring på flera myndigheter. Hon diskuterar gärna flexibilitetsresurser, jämställdhet inom energisektorn, nya roller på elmarknaden, elnätens digitalisering och samhällets elektrifiering.

David Mowitz, expert e-mobility. Arbetar främst med frågor om elektrifierade transporter och smart laddning. David är civilingenjör från Linköpings Universitet och har tidigare arbetat med frågor som rör e-mobility, laddinfrastruktur och forskningsfinansiering på Energimyndigheten. Han diskuterar gärna utvecklingen inom e-mobilitet och smart laddning.

Elham Kalhori, projektledare. Arbetar med projekt som rör framtidens elsystem, flexibilitet och hållbar utveckling. Elham studerade energi och miljö på KTH och har stor erfarenhet inom områden som flexibilitet, elsystemforskning och hållbarhet inom energisektorn. Hon diskuterar gärna framtidens elsystem, utvecklingen av nya flexibilitetsresurser och flexibilitetsmarknader.

Isak Vencu Öhrlund, samhällspolitisk expert. Arbetar med elektrifieringens påverkan ur ett policy- och samhällsperspektiv. Isak är utbildad inom naturvetenskap och nationalekonomi, har stor erfarenhet av politiska uppdrag och arbete med laddinfrastruktur och en bred förstålse för de tekniska och politiska aspekterna av energiomställningen. Han diskuterar gärna hur policyförändringar kan accelerera övergången till ett mer hållbart och elektrifierat samhälle.

Vi ser fram emot att möta både gamla och nya vänner, dela med oss av vår kunskap och utforska lösningar för en hållbar framtid tillsammans.

Ses i Almedalen!

David Mowitz
Expert E-mobility
David Mowitz
Arbetar främst med frågor om elektrifiering av transporter, laddinfrastruktur och integration i elsystemet.
Elham Kalhori
Expert Elmarknader
Elham Kalhori
Arbetar med frågor om framtidens elsystem, flexibilitet och marknader.
Isak Vencu Öhrlund
Samhällspolitik och policy
Isak Vencu Öhrlund
Arbetar med elektrifieringen ur ett policy- och samhällsutvecklingsperspektiv, samt externa relationer och remisser.