2023-11-14 06:45Pressmeddelande

Johanna Lakso är Årets kraftkvinna

Johanna Lakso på priscermonin Årets kraftkvinna

Igår kväll delades priset Årets kraftkvinna ut för åttonde gången. Utmärkelsen gick denna gång till Power Circles vd Johanna Lakso. En inspirerande ambassadör för jämställdhet, inkludering och hållbarhet enligt juryn.

– Jag är både stolt, glad och överraskad. Det är en stor ära att uppmärksammas på detta sätt. För mig har det alltid varit viktigt att stärka kvinnors roll i energibranschen. Dels för att bygga ett mer jämlikt samhälle, men också för att säkerställa att vi har tillräckligt med kompetens för att lyckas med energi- och klimatomställningen, säger Johanna Lakso vd på Power Circle och Årets kraftkvinna 2023.

Priset delades ut av organisationen Kraftkvinnorna för åttonde året i rad. Priset har instiftats för att synliggöra och lyfta kvinnor i energisektorn, men också för att bredda rekryteringsbasen och attrahera fler till att söka jobb i energibranschen.

I årets jury deltog Ulrika Hesslow generaldirektör för Energimarknadsinspektionen, Johan Kuylenstierna generaldirektör på Formas, Johan Lindehag VD på Ellevio, Lina Bertling Tjernberg som var Årets kraftkvinna 2021, Carolina Engström VD på Wes och juryns ordförande var Sezgin Kadir VD och koncernchef på Kraftringen. Bland många fina nomineringar valde juryn Johanna med motiveringen:

Årets kraftkvinna 2023 är en sann förebild som har inspirerat till och banat väg för mångfald, jämställdhet och hållbarhet. Hennes resa inom energibranschen har präglats av en imponerande och målmedveten ambition att göra världen bättre och mer hållbar. […] En sann ledare som inte är rädd att ta risker och som driver energiomställningen med stort engagemang. […] Hon är en framgångsrik ambassadör för förändring och en lysande förebild som hörs och syns inom branschen. [...] Årets kraftkvinna 2023 är själva energikällan som driver branschen framåt och lyfter kvinnor inom energibranschen till nya höjder!”

Denna bild är något som medarbetare på Power Circle instämmer i:

– Johanna är en förebild som arbetar outtröttligt för ökad jämställdhet och inkludering, både på Power Circle och i hela branschen. Hon leder verkligen genom exempel men också genom att ställa krav och ifrågasätta när det behövs. Jag är otroligt glad och stolt över att få arbeta med henne och ha en sådan drivkraft bakom rodret på Power Circle, Anna Wolf, vice vd på Power Circle.

Läs mer om priset Årets kraftkvinna på Kraftkvinnornas hemsida

Läs hela juryns motivering:

Årets kraftkvinna 2023 är en sann förebild som har inspirerat till och banat väg för mångfald, jämställdhet och hållbarhet. Hennes resa inom energibranschen har präglats av en imponerande och målmedveten ambition att göra världen bättre och mer hållbar. Genom hennes olika roller från verksamheter med varierande organisationsformer har Årets kraftkvinna visat att tidigare erfarenheter kan återanvändas som en kraftfull resurs för att lösa viktiga samhällsproblem.

Som framgångsrik VD har denna kraftkvinna tagit viktiga steg för att främja jämställdhet och inkludering inom energibranschen och hon har visat att rätt ledarskap gör en enorm skillnad. Med sin målmedvetenhet och kompetens har hon satt sin verksamhet på kartan som en tankeledande samhällsviktig aktör för elektrifieringens framtidsfrågor. En sann ledare som inte är rädd att ta risker och som driver energiomställningen med stort engagemang.

Hon är en framgångsrik ambassadör för förändring och en lysande förebild som hörs och syns inom branschen. I en värld som alltid är i behov av nytänkande och energi, är det passande att Årets kraftkvinna 2023 är själva energikällan som driver branschen framåt och lyfter kvinnor inom energibranschen till nya höjder!

Hon har definitivt det som krävs för att förtjäna titeln ”Årets kraftkvinna” och vi ser fram emot att se henne fortsätta lysa upp energibranschen med sitt enastående arbete. Årets kraftkvinna är Johanna Lakso”