2024-09-02 11:10Nyheter

Välkommen till den nya konferensen AI4Energy!

En bild med texten AI4Energy

Hur kan framtidens teknologier förändra hur vi producerar och använder energi? Vi på Power Circle tillsammans med Energiforsk och AI Sweden bjuder in till en spännande energikonferens med fokus på artificiell intelligens den 11-12 november i Stockholm. Välkommen att anmäla dig som deltagare eller möjlig talare.

Samtidigt som energisektorn ställer om pågår en omfattande teknisk utveckling i samhället, där generativ AI är årets stora nyhet. Vilken roll kan AI komma att spela i energiomställningen? Under denna konferens kommer vi utforska dess potential att effektivisera energiproduktion, förbättra nätstabilitet och optimera energiförbrukning.

Under evengemanget som löper över två dagar får deltagarna lyssna till de senaste trenderna inom AI och energi, ta del av framgångsrika utvecklingsprojekt och diskutera de utmaningar som branschen står inför. Tillsammans med experter och ledare från olika branscher kommer vi att djupdyka i hur AI kan användas för att hantera allt från nya användarmönster till en ökad energiefterfrågan.

Några av de bokade talarna är:
– Åsa Pettersson, VD, Energiföretagen Sverige
– Markus Wråke, VD, Energiforsk
– Martin Svensson, VD, AI Sweden
– Johanna Lakso, VD, Power Circle
– Niclas Sigholm, koncernchef och grundare av Sigholm
– Sandra Elvin, National Security Officer, Microsoft Sweden
– Jonas Birgersson, ordförande ViaEuropa
– Linda-Maria Wadman, Plexigrid

Denna konferens erbjuder en möjlighet att nätverka, dela kunskap och inspireras av de senaste framstegen inom AI för energisektorn. Vi ser fram emot att välkomna dig till en framtidsinriktad diskussion om hur AI kan bidra till en innovativ energiframtid.

Mer information och anmälan hittar du här.

Anna Wolf
Vice VD & Expert Elsystem
Anna Wolf
Arbetar främst med frågor om energilager, elektrifiering, systemintegration, förnybar energi och flexibilitet mellan energisystem