2022-02-11 13:45Nyheter

Power Circle partner på eComExpo i april

Den 6-7 april går den nya mässan eComExpo av stapeln och Power Circle är en av mässans partners. Elektrifieringen av de kommersiella transporterna är i rullning och eComExpo är motsvarigheten till den framgångsrika eCarExpo men med fokus på eldrivna nyttofordon. Utöver själva utställningen kommer det bjudas på ett gediget konferensprogram där Power Circle medverkar med både keynote och spännande panelsamtal.

Nyheterna om nya och allt tyngre elektriska lastbilsmodeller, om satsningar på laddinfrastruktur och om transportbolag som ställer om duggar tätt. Baserat på ett bland annat ett förbättrat modellutbud tror BIL Sweden att andel eldrivna lätta lastbilar bland nyregistreringar kommer öka från 7,5 % år 2021 till hela 17 % år 2022. Åkerier, transportköpare och speditörer suktar efter kunskap för att förstå möjligheterna att elektrifiera sina flottor. Samtidigt jobbar fordonstillverkare, laddoperatörer och drivmedelsbolag, offentliga aktörer och elnätsbolag för att skapa förutsättningar för och bygga ut laddinfrastrukturen.

eComExpo är mötesplatsen för alla dessa aktörer i en tid då kontinuerlig dialog och samverkan är kritiskt för att omställningen ska gå så snabbt som den behöver göra. Mässan bjuder på både utställning, provkörning och ett konferensprogram med seminarier som tar upp teman såsom hur business caset ser ut för både eldrivna fordon och för batterilager, hur vi ska säkra tillräcklig elnätskapacitet för fordonens laddning och forskningens roll i omställningen till e-mobilitet.

Konferensprogrammet kommer modereras av bland andra Mattias Goldmann och bland keynote-talarna finns Åsa Petterson, VD Energiföretagen, Linda Olofsson, Director Swedish Electromobility Center och Power Circles vice vd Johanna Barr.

- Jag kommer att prata om hur ny teknik och digitalisering underlättar elektrifieringen av transportsektorn och hur de eldrivna fordonen blir en resurs i framtidens elsystem, säger Johanna Barr. Jag kommer också att gå in på den snabba utvecklingen på både tunga och lätta sidan och dela nyligen framtagna scenarier för elektrifieringen av vägtransporter fram mot 2030.

Power Circle kommer även att leda två panelsamtal med högaktuella ämnen. I det ena kommer vi prata med ledamöter från Elektrifieringskommissionen om hur vi ska kunna möta effektbehovet från laddning av transporter och hur näringsliv och stat tillsammans kan arbeta för att infrastrukturen inte ska bli ett hinder för elektrifieringen. Bland paneldeltagarna hittar vi Jessica Sandström, produkt- och försäljningsdirektör på Volvo AB och Johan Mörnstam, Europachef E.ON Energidistribution.

I det andra samtalet kommer vi få höra hur ett gäng av Power Circles partnerföretag ser på energilagrets roll i elsystemet med frågor som vilka drivkrafter, möjligheter och hinder som finns, vilka applikationer som är mest attraktiva idag, samt hur ägande och affärsmodeller kan se ut. Paneldeltagarna är Björn Jernström, grundare och CTO, Ferroamp, Maha Bouzeid, Executive Director and Head of Business Development, Polarium och Ulrika Morild, projektledare på Vattenfall.

- Det ska bli spännande att höra våra partnerföretag diskutera dessa frågor, säger Anna Wolf, tillförordnad vd på Power Circle och som kommer leda samtalet. Lokala flexibilitetsmarknader, utvecklingen av marknaderna för stödtjänster och inte minst de alltmer volatila elpriserna är alla saker påverkar potentialen och affären för energilager.

eComExpo går av stapeln 6-7 april på Scandinavian XPO i Arlandastad och biljetter släpptes nu i veckan. Anmäl dig och läs mer här

Power Circle samlar den nya energibranschen kring viktiga framtidsfrågor. Tillsammans med cirka 100 partnerföretag verkar Power Circle för hållbar utveckling genom elektrifiering. Verksamheten inriktas på nätverk, kunskapsspridning och påverkan inom framtidsfrågor som smarta elnät, energilager, elektrifierade transporter och förnybar energi.

Johanna Barr
Johanna Barr
Arbetar främst med frågor om elektrifiering av transportsektorn, laddinfrastruktur, stödtjänster, flexibilitet i elsystemet och digitalisering