2024-10-22 04:30Pressmeddelande

Större flexibilitetspotential till 2030 än tidigare studier visat

Matris med olika symboler som visar resursers flexibilitetspotential

Sverige går mot ett ökat elbehov där en fördubbling mot dagens 140 TWh förväntas redan till 2035. Att elsystemet klarar av att leverera detta är en förutsättning för svensk konkurrenskraft. Ökad flexibilitet kan skapa bättre förutsättningar och samtidigt minska kostnaderna för omställningen. Därför släpper idag Power Circle sina initiala bedömningar om tillgänglig flexibilitet i elsystemet år 2030, för att dela med sig av sin kunskap och bidra till viktiga analyser.

– Ökad flexibilitet i elsystemet är nyckeln till att snabbt möta effektbehovet och kunna ansluta nya gröna industrier, laddning till elektriska lastbilar och ny elproduktion. Våra preliminära resultat visar att flexibilitetspotentialen 2030 är långt större än tidigare bedömningar har visat, säger Johanna Lakso, vd för Power Circle.

Under hösten arbetar nätägarna fram sina första nätutvecklingsplaner som sätter kursen för hur investeringar i elnäten ska se ut under de kommande tio åren. Från de publicerade nätutvecklingsplanerna som just nu ligger ute på remiss framkommer det att flera nätägare missar potentialen i flexibilitet, vilken riskerar att medföra onödigt höga investeringskostnader och längre anslutningstider än nödvändigt.

– Flexibilitet skapar möjligheter att nyttja elnätens kapacitet på ett mer effektivt sätt. Om nätägarna känner till vilka flexibilitetsresurser de har i sina nät, och ger dem förutsättningar att bidra med sina nyttor, så kan det öka resurseffektiviteten och utrymmet att ansluta fler kunder. Det gynnar både hushållen och näringslivet, säger Elham Kalhori, elmarknadsexpert hos Power Circle och projektledare för FlexAbility.

Stora volymer från olika resurser – på alla tidsskalor

Inom ramen för projektet FlexAbility har analyser och intervjuer gjorts för att bedöma olika resursers flexibilitetspotential till 2030. De preliminära resultaten visar att Power Circle landar i en högre potential år 2030 än vad tidigare studier, exempelvis myndigheternas kartläggning från 2023, visat. Exempelvis bedöms både flexibilliteten från batterier, värmepumpar och elbilar vara högre, totalt 13 GW mer i ett högsta scenario.

I tabellen nedan visas de högsta volymerna av potentiell flexibilitet år 2030.

Den samlade bedömningen i tabellen visar att det finns betydande volymer av flexibilitet att tillgå i systemet – under alla tidsskalor. Men nya resurser, såsom pumpkraft och vätgas, som agerar på de längre tidsskalorna förväntas komma på plats i större skala först bortom år 2030. Därmed bedöms exempelvis potentialen för vätgas vara 2 GW lägre än den som myndigheterna uppskattade i slutet av 2023, vilket antas bero på att flera industrier sedan dess aviserat förseningar i sina planer. Industrins egen flexibilitet redovisas ännu inte då en intervjustudie med industriaktörer pågår under hösten 2024.

I bedömningarna för varje enskild flexibilitetsresurs har variationer mellan resursernas bidrag under olika månader eller tidpunkter under dygnet studerats. Mer detaljerade beskrivningar av dessa analyser hittas i det publicerade underlaget. Målet med underlaget är att på ett transparent sätt redovisa för alla antaganden så att egna justeringar kan möjliggöras.

Behov av delad kunskap – även i tidigt skede

Den snabba omställningen för att möta framtidens behov kräver att energibranschen arbetar på nya sätt. Fler aktörer behöver dela med sig av kunskap och idéer som gemensamt kan byggas vidare på. Genom samverkan och nytänkande skapas större samhällsnytta. Därför släpper nu Power Circle i ett tidigt skede sina initiala bedömningar för Sveriges samlade flexibilitetspotential år 2030. Potentialen baseras på ett 40-tal intervjuer med branschaktörer och akademi, en bred referensgrupp med representanter från olika delar av energibranschen, samt på workshops och vidarebyggande av tidigare kunskap.

– Genom att släppa våra potentialbedömningar i ett tidigt skede vill Power Circle bjuda in till vidare samtal om hur vi gemensamt kan utveckla Sveriges elsystem på det sätt som skapar mest samhällsnytta till lägst kostnad. Hör gärna av dig till oss för att dela med dig av dina tankar och din kunskap. Tillsammans möjliggör vi den gröna omställningen, säger Johanna Lakso, vd för Power Circle.

Läs Power Circles initiala bedömning av potential för flexibilitet år 2030

Elham Kalhori
Expert Elmarknader
Elham Kalhori
Arbetar med frågor om framtidens elsystem, flexibilitet och marknader.
Isak Vencu Öhrlund
Samhällspolitik och policy
Isak Vencu Öhrlund
Arbetar med elektrifieringen ur ett policy- och samhällsutvecklingsperspektiv, samt externa relationer och remisser.